Vill du bli kund eller veta mer?
0771-545 000

Smartare sortering spar pengar för GKN Driveline

Nina Glattfelder
  • Datum:
    2016 12 29
GKN Driveline i Köping tillverkar fyrhjulsdrift till fordonstillverkare som Fiat, Volvo, Jaguar, Land Rover, Porsche och Lamborghini, för att nämna några. Det genererar stora mängder avfall i flera fraktioner såsom skrot & spån, el- & kopparskrot, aluminium, plast, wellpapp samt farligt avfall. När Hans Andersson Recycling kom in i bilden 2012, hade avfallshanteringen skötts av två entreprenörer under ett antal år. Det fungerade hyfsat, men rullade på i samma gamla hjulspår med en mottagare som hämtade skrot & spån och en annan som hanterade det farliga avfallet.

Utmaningen

Logistiken hade kört fast. Man blandade till exempel spån från bearbetningen av material med olika stållegeringar i samma fraktion. Det sänkte värdet på materialet som skulle återvinnas.

På GKN utför man även så kallad fosfatering för att behandla metallytor. Det innebär att detaljerna som ska behandlas nedsänks i ett bad med en fosfatförening löst i varmt vatten. Att tömma karet på vatten och skyffla ur den kvarvarande slurryn för hand tog 18 timmar och måste därför utföras på helgerna.

– När vi kommer in som nya på ett företag, tar vi på oss produktionsglasögonen och försöker identifiera hur vi så smidigt som möjligt kan förbättra avfallshanteringen. Vi kan inte vara de som ligger närmast, eller är billigast, men vi hjälper dem att kicka igång sin egen process och har en närvaro som våra konkurrenter inte har, säger Nina Glattfelder, marknads- och säkerhetsrådgivare på Hans Andersson Recycling.

Vår lösning

Vi lade till en aluminiumfraktion som innehöll järn och delade upp flödet av spån och styckeskrot i legerat respektive olegerat material, vilket gjorde det mer attraktivt på marknaden. De var lite tveksamma till en början, men vi hjälpte dem att komma igång och nu går det riktigt bra.

När det gäller fosfateringsprocessen, kom vi fram till att det skulle bli smidigare att tömma karen med en slamsug. Det innebar att man inte längre behövde vänta på att badet skulle svalna och att man slapp skyffla ur slammet för hand, en process som dessutom krävde att man vidtog åtgärder för att säkerställa en god arbetsmiljö.

– Det funkar jättebra. Hans Andersson Recycling är smidiga. Nu går det betydligt snabbare att iordningställa nya fosfateringsbad och vi slipper den mindre trevliga slamhanteringen, berättar Tony Johansson, som var teamledare för avd. Restprodukter när förändringen gjordes.

Resultatet

GKN Driveline har sparat pengar på att kunna sälja sitt metallskrot dyrare och belastningen på miljön har minskat då köparna, det vill säga smältverken, inte längre behöver använda lika mycket energi för att avskilja nicklet från stålet.

Vi sparar även 12 timmars arbete åt dem varannan vecka i och med att vi nu kommer och tömmer fosfateringskaren med en slamsug och därefter källsorterar vattnet.

– Det går jättebra att sortera och vi är duktiga på att hantera även fraktioner som plast och wellpapp. Både sortering och information fungerar bättre nu, avslutar, Tony Johansson.